Villkor

Artikel 1 – Definitioner

I dessa villkor:

Betänketid : den period inom vilken konsumenten kan utnyttja sin ångerrätt;

Konsument : den fysiska person som inte agerar i utövandet av ett yrke eller verksamhet och som ingår ett distansavtal med företagaren;

Dag : kalenderdag;

Varaktighetstransaktion : ett distansavtal avseende en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet är spridd över tiden;

Hållbar databärare : alla medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra information som är riktad till honom personligen på ett sätt som möjliggör framtida konsultation och oförändrad återgivning av den lagrade informationen.

Ångerrätt : möjligheten för konsumenten att avstå från distansavtalet inom ångerfristen;

Entreprenör : den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans;

Distansavtal : ett avtal där det, inom ramen för ett av företagaren organiserat system för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, exklusivt används en eller flera tekniker för distanskommunikation fram till och med avtalets ingående;

Teknik för distanskommunikation : medel som kan användas för att sluta avtal, utan att konsument och företagare har träffats i samma rum samtidigt.

Allmänna villkor : de nuvarande allmänna villkoren för företagaren.

Artikel 2 – Företagarens identitet

Flufflife (Strive Media NL)
H.Gerhardstraat 375
1502CJ Zaandam
KVK: 67642926
E-mailadres: contact@pluizenleven.nl

Artikel 3 – Tillämpning

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företagaren och för varje distansavtal som ingås och beställningar mellan företagaren och konsumenten.

Innan distansavtalet ingås kommer texten i dessa allmänna villkor att göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan ses hos företagaren och att de kommer att skickas kostnadsfritt så snart som möjligt på begäran av konsumenten .

Om distansavtalet ingås elektroniskt, i strid med föregående stycke och innan distansavtalet ingås, kan texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att konsumenten enkelt kan lagras på en hållbar databärare. Om detta inte rimligen är möjligt kommer det innan distansavtalet ingås att anges var de allmänna villkoren kan granskas elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt på begäran av konsumenten elektroniskt eller på annat sätt.

För det fall särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor gäller andra och tredje styckena i tillämpliga delar och konsumenten kan alltid åberopa den för honom mest förmånliga tillämpliga bestämmelse vid motstridiga allmänna villkor och förhållanden. är.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle är helt eller delvis ogiltiga eller ogiltigförklaras, kommer avtalet och dessa villkor i övrigt att gälla och bestämmelsen i fråga kommer omedelbart att ersättas i samråd av en bestämmelse som har innebörden av originalet så nära som möjligt.

Situationer som inte regleras i dessa villkor måste bedömas "i andan" i dessa villkor.

Osäkerheter om förklaringen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor måste förklaras "i andan" i dessa villkor.

Artikel 4 – Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor kommer detta uttryckligen att framgå av erbjudandet.

Erbjudandet är utan förpliktelser. Företagaren har rätt att ändra och anpassa utbudet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder är dessa en sann representation av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet binder inte företagaren.

Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till ersättning eller upplösning av avtalet.

Bilder som medföljer produkter är en sann representation av de produkter som erbjuds. Entreprenör kan inte garantera att de visade färgerna exakt matchar de verkliga färgerna på produkterna.

Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:

  1. priset inklusive skatter;
  2. eventuella fraktkostnader;
  3. det sätt på vilket avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta;
  4. huruvida ångerrätten gäller eller inte;
  5. betalningssätt, leverans och fullgörande av avtalet;
  6. perioden för godkännande av erbjudandet, eller den period inom vilken företagaren garanterar priset;
  7. nivån på taxan för distanskommunikation om kostnaderna för att använda tekniken för distanskommunikation beräknas på annan grund än den ordinarie grundtaxan för det kommunikationsmedel som används;
  8. om avtalet är arkiverat efter ingåendet och i så fall hur det kan konsulteras av konsumenten;
  9. det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera de uppgifter som han lämnat inom ramen för avtalet och, om så önskas, återställa dem;
  10. alla andra språk på vilka avtalet, förutom nederländska, kan ingås;
  11. de uppförandekoder som företagaren har underkastat sig och det sätt på vilket konsumenten kan läsa dessa uppförandekoder elektroniskt; och
  12. distansavtalets minimilängd vid en långsiktig transaktion.
  13. Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typ av material.

Artikel 5 – Avtalet

Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, i det ögonblick då konsumenten accepterar erbjudandet och iakttagande av motsvarande villkor.

Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar företagaren omedelbart mottagandet av godkännandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten lösa upp avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkra elektronisk överföring av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.

Företagaren kan – inom rättsliga ramar – informera sig om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsförpliktelser, samt alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren på grundval av denna utredning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att avslå en beställning eller begäran med motivering eller att till genomförandet förena särskilda villkor.

Företagaren kommer att skicka följande information till konsumenten med produkten eller tjänsten, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare:

  1. besöksadressen för företagarens etablering dit konsumenten kan gå med klagomål;
  2. de villkor under vilka och det sätt på vilket konsumenten kan utnyttja ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om uteslutning av ångerrätten;
  3. informationen om garantier och befintlig service efter försäljning;
  4. informationen som ingår i artikel 4.3 i dessa villkor, om inte företagaren redan har lämnat denna information till konsumenten innan avtalet ingicks;
  5. kraven för uppsägning av avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid.

Vid en långsiktig transaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast den första leveransen.

Varje avtal ingås under villkoren för tillräcklig tillgång på de relevanta produkterna.

Artikel 6 – Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att häva avtalet utan att ange skäl under 14 dagar. Denna ångerfrist börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som i förväg utsetts av konsumenten och gjorts känd för företagaren.

Under ångerfristen kommer konsumenten att hantera produkten och förpackningen varsamt. Han kommer endast att packa upp produkten i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utnyttjar sin ångerrätt kommer han att returnera produkten med alla medföljande tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i originalskick och förpackning till företagaren, i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner från företagaren.

Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är denne skyldig att göra det inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. kommunicera till företagaren. Konsumenten ska meddela detta genom ett skriftligt meddelande/e-post. Efter att konsumenten har angett att han vill utnyttja sin ångerrätt ska kunden returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten ska bevisa att den levererade varan har returnerats i tid, till exempel genom avsändningsbevis.

Om kunden inte efter utgången av de perioder som avses i punkterna 2 och 3 har meddelat att han önskar utnyttja sin ångerrätt resp. inte har returnerat produkten till företagaren är köpet ett faktum.

Artikel 7 – Kostnader vid återkallelse

Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt står kostnaderna för att returnera produkterna av konsumenten.

Om konsumenten har betalat ett belopp kommer företagaren att återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter uppsägningen. Detta är under förutsättning att produkten redan har mottagits tillbaka av webbåterförsäljaren eller att avgörande bevis på fullständig retur kan lämnas in.

Artikel 8 – Uteslutningsrätt till ångerrätt

Företagaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter enligt beskrivning i punkterna 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i tid för avtalets ingående.

Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter:

  1. som har skapats av företagaren i enlighet med konsumentens specifikationer;
  2. som är tydligt personliga till sin natur;
  3. som inte kan återlämnas på grund av sin natur;
  4. som kan förstöra eller åldras snabbt;
  5. vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som företagaren inte har något inflytande över;
  6. för lösa tidningar och tidskrifter;
  7. för ljud- och bildinspelningar och datorprogram som konsumenten har brutit förseglingen av.
  8. för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.

Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster:

  1. avseende boende, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
  2. vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångerfristen har löpt ut;
  3. angående vadslagning och lotterier.

Artikel 9 - Returvillkor för B2B-kunder

Vid köp gjorda av företagskunder (B2B) gäller andra returvillkor än för konsumentköp.

För B2B-transaktioner erbjuds ingen laglig ångerfrist på 14 dagar, vilket är fallet med konsumenttransaktioner. Eventuella returvillkor eller rutiner måste avtalas mellan företagskunden och företagaren.

Det är viktigt för företagskunder att förstå att de ångerrätter som ges till konsumenter inte gäller deras köp.

Som företagare kan vi, efter eget gottfinnande och baserat på de individuella omständigheterna vid varje försäljning, besluta att acceptera returer från företagskunder. Detta är dock ingen skyldighet och eventuell retur kommer att bedömas från fall till fall.

Som företagskund, om du vill returnera en vara, vänligen kontakta oss för att diskutera din förfrågan. Vi tittar sedan på möjligheterna tillsammans med dig.

Vi strävar efter att vara så rimliga och rättvisa som möjligt i våra affärsrelationer, och vi uppskattar din förståelse för skillnaderna mellan B2B- och B2C-transaktioner.

Artikel 10 – Priset

Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, förutom prisändringar till följd av förändringar i momssatser.

Till skillnad från föregående stycke kan företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som företagaren inte har inflytande över, med rörliga priser. Detta beroende av fluktuationer och att eventuella angivna priser är riktpriser framgår av erbjudandet.

Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade föreskrifter eller bestämmelser.

Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren har föreskrivit detta och:

  1. de är resultatet av rättsliga bestämmelser eller bestämmelser; eller
  2. konsumenten har rätt att häva avtalet med verkan från och med den dag då prishöjningen träder i kraft.

De priser som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms.

Alla priser är med reservation för tryck- och tryckfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av tryck- och sättningsfel. Vid tryck- och sättningsfel är företagaren inte skyldig att leverera varan enligt felaktigt pris.

Artikel 11 – Överensstämmelse och garanti

Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och/eller användbarhet och de lagbestämmelser som finns vid avtalets ingående och/eller statliga föreskrifter. . Om överenskommet garanterar företagaren även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.

En garanti som tillhandahålls av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot företagaren med stöd av avtalet.

Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter ska anmälas skriftligen till företagaren inom 14 dagar efter leverans. Retur av produkterna ska ske i originalförpackningen och i nyskick.

Företagarens garantiperiod motsvarar tillverkarens garantiperiod. Företagaren ansvarar dock aldrig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild applikation av konsumenten, och inte heller för några råd angående användning eller tillämpning av produkterna.

Garantin gäller inte om:

  1. Konsumenten har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna själv eller låtit reparera och/eller modifiera dem av tredje part;
  2. De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt är vårdslöst behandlade eller strider mot företagarens instruktioner och/eller har behandlats på förpackningen;
  3. Felet är helt eller delvis en följd av föreskrifter som regeringen har satt eller kommer att sätta med hänsyn till arten eller kvaliteten på de material som används.

Artikel 12 – Leverans och prestation

Företagaren kommer att iaktta största möjliga noggrannhet vid mottagande och utförande av order på produkter.

Leveransort är den adress som konsumenten har meddelat företaget.

Med iakttagande av vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar skyndsamt, dock senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har samtyckt till en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan eller endast delvis verkställas, meddelas konsumenten detta senast 30 dagar efter att han har lagt beställningen. Konsumenten har i så fall rätt att utan kostnad lösa upp avtalet och har rätt till eventuell ersättning.

Vid upplösning enligt föregående stycke återbetalar företagaren det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, dock senast 14 dagar efter upplösningen.

Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, kommer företagaren att sträva efter att göra en ersättningsvara tillgänglig. Senast vid leverans kommer det att rapporteras på ett tydligt och begripligt sätt att en ersättningsvara kommer att levereras. För ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för en eventuell returfrakt står för företagarens räkning.

Risken för skada och/eller förlust av produkter åligger företagaren fram till leveranstillfället till konsumenten eller en i förväg utsedd representant och tillkännagiven för företagaren, om inte annat uttryckligen överenskommits.

Artikel 13 – Varaktighet transaktioner: varaktighet, annullering och förlängning

Annullering

Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts på obestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst med iakttagande av överenskomna hävningsregler och en uppsägningstid om högst en månad.

Konsumenten kan säga upp ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst mot utgången av bindningstiden, med iakttagande av överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid om minst en månad.

Konsumenten kan använda de avtal som avses i föregående stycken:

  1. avboka när som helst och inte begränsas till avbokning vid en specifik tidpunkt eller under en specifik period;
  2. åtminstone avbryta på samma sätt som de har ingåtts av honom;
  3. alltid säga upp med samma uppsägningstid som företagaren bestämt för sig själv.

Förlängning

Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster får inte tyst förlängas eller förnyas på viss tid.

Till skillnad från föregående stycke får ett avtal som har ingåtts för viss tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av dagsnyheter samt veckotidningar och tidskrifter tyst förlängas för en viss tid av högst tre månader, om konsumenten har tecknat detta förlängda avtal mot vid förlängningens utgång kan säga upp med en uppsägningstid om högst en månad.

Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som sträcker sig till regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast tyst förlängas på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp sig med en uppsägningstid om högst en månad och en uppsägningstid om högst tre månader om avtalet sträcker sig till ordinarie, men mindre än en gång i månaden, leverans av dags-, nyhets- och veckotidningar och tidskrifter.

Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbunden leverans av dagstidningar, nyheter och veckotidningar och tidskrifter (provprenumeration eller introduktionsprenumeration) fortsätter inte tyst och upphör automatiskt i slutet av prov- eller introduktionsperioden.

Varaktighet

Om ett avtal har en löptid på mer än ett år kan konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid om högst en månad, om inte skälighet och skälighet motsätter sig att avtalet sägs upp före utgången av den avtalade löptiden.

Artikel 14 – Betalning

Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att ångerfristen har börjat enligt artikel 6 punkt 1. Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period efter konsumenten har fått bekräftelse på avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera felaktigheter i betalningsuppgifter som lämnas eller uppges till företagaren.

I händelse av utebliven betalning från konsumentens sida har företagaren rätt att, med förbehåll för lagliga begränsningar, debitera de rimliga kostnader som konsumenten har meddelats i förväg.

Artikel 15 – Klagomålsförfarande

Klagomål om genomförandet av avtalet ska lämnas fullständigt och tydligt beskrivna till företagaren inom 7 dagar efter att konsumenten har upptäckt bristerna.

Klagomål som lämnas in till företagaren kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från dagen för mottagandet. Om ett klagomål kräver en överskådlig längre handläggningstid svarar företagaren inom 14 dagars tid med ett mottagningsbesked och en indikation när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

Om klagomålet inte kan lösas i ömsesidigt samråd uppstår en tvist som är föremål för tvistlösningsförfarandet.

Ett klagomål upphäver inte företagarens skyldigheter, om inte företagaren skriftligen anger annat.

Om ett klagomål visar sig vara välgrundat av företagaren kommer företagaren, efter eget val, att byta ut eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.

Artikel 16 – Tvister

Endast holländsk lag gäller för avtal mellan företagaren och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller. Även om konsumenten bor utomlands.